fbpx

Biznes online od strony prawnej w 2024 roku

Do artykułów (15)

Udostępnij artykuł!

„Teraz to wszyscy by tylko w tym Internecie pracowali, same biznesy online – jakby normalnie się nie dało!” Czy kiedykolwiek taka myśl przeszła Ci przez głowę? 🙂 Jeśli tak, zastanów się, czy nie wynika ona przypadkiem z… lęku przed nieznanym? Może w rzeczywistości bardzo chciał_abyś zarabiać w Internecie, prowadzić sklep internetowy, social media – tylko nie wiesz, jak się za to zabrać? Nie wiesz, jak miałby wyglądać Twój biznes online od strony prawnej?

Na wstępie od razu zaznaczę, że ROZUMIEM CIĘ! Ilość regulacji prawnych może przyprawić o zawrót głowy nawet osoby, które miały jakąkolwiek styczność z prawem. A co dopiero w sytuacji, gdy tylko na słowo „ustawa” albo „umowa” dostajesz mini ataku paniki. 😉 Specjalnie z myślą o Tobie przygotowałam ten wpis – żeby ktoś w końcu jasno wyjaśnił Ci „od A do Z” i bez owijania w bawełnę, na co musisz zwrócić uwagę. Czytaj do końca – myślę, że znajdziesz tam sposób na rozwiązanie wszystkich Twoich problemów. Enjoy!

Traktuj biznes online od strony prawnej (i nie tylko) jako CAŁOŚĆ

W erze cyfrowej, w której przyszło nam żyć, zarządzanie biznesem online wymaga nie tylko zrozumienia rynku i potrzeb klientów, ale także świadomości prawnej. W 2024 roku, prawne aspekty prowadzenia działalności internetowej stają się nie tylko coraz bardziej skomplikowane. Są też coraz istotniejsze dla sukcesu każdego przedsiębiorcy online. To wszystko ze względu na dynamicznie zmieniające się regulacje, dlatego…

Holistyczne podejście a biznes online od strony prawnej w 2024 roku

…zakładając (ale także prowadząc już od jakiegoś czasu) biznes online, musisz spojrzeć na niego jako całość. BIZNES TO NIE TYLKO SPRZEDAŻ! I nie, nie zepsuła mi się klawiatura – po prostu naprawdę chciałabym, żebyś to zapamiętał_a. Holistyczne podejście w tym przypadku to must have. Współczesny biznes online wymaga, nazwijmy to, „zintegrowanego” podejścia, które uwzględnia różnorodne aspekty działalności, takie jak:

  1. Obowiązki prawne – w tym przypadku pomocne będą różne akty prawne: RODO i ustawa o ochronie danych osobowych; ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną; ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów; ustawa prawo telekomunikacyjne.
  2. Zabezpieczenie interesów – czyli odpowiednia dokumentacja prawna; dobrze napisane umowy; zastrzeżone znaki towarowe.
  3. Własność intelektualna – a więc nienaruszanie cudzych praw; zarządzanie własnością intelektualną.

Biznes online od strony prawnej – co się na niego składa?

Wyobraź sobie teraz piramidę. Już? 🙂 Teraz spróbujmy przełożyć to na działalność internetową. Po kolei opiszę Ci, jakie aspekty budują biznes online od strony prawnej w 2024 roku.

Na dole piramida jest najszersza, prawda? To jej podstawa, która utrzymuje całą resztę. W naszym przypadku będą to dane osobowe. (Ostrzegałam, że biznes online to nie tylko sprzedaż!) Kolejne „szczeble” piramidy są jednak równie ważne – wszystkie składają się na całość tej „budowli” zwanej biznesem. Zacznijmy jednak od tych nieszczęsnych danych… 😉

1. DANE OSOBOWE

W tym przypadku są takie aspekty, które widać na zewnątrz i których nie widać. Do pierwszej grupy należy szeroko pojęta

Dokumentacja RODO, czyli…

  • audyt przetwarzanych danych
  • zidentyfikowanie wszystkich obszarów przetwarzania
  • ochrona oparta na ryzyku
  • adekwatne środki bezpieczeństwa
  • obowiązki informacyjne
  • współpraca i powierzenie danych
  • incydenty naruszenia
  • audytowanie

Konsekwencjami niedostosowania swojego biznesu do wymogów związanych z RODO są:

  • kary pieniężne – 20 milionów euro albo 4% globalnego rocznego obrotu przedsiębiorstwa;
  • nadszarpnięty wizerunek i zaufanie;
  • odpowiedzialność za szkody związane z wystąpieniem incydentu naruszenia danych.

Wszystkiego możesz jednak uniknąć w bardzo prosty sposób – zlecając przygotowanie tej dokumentacji profesjonaliście. Jeśli chcesz mieć to „z głowy”, w moim sklepie znajdziesz pakiet dokumentów zgodnych z RODO.

Rzuć też okiem na mój artykuł: Dokumentacja RODO i wdrożenie w przedsiębiorstwie.

A co jest widoczne na zewnątrz?

Polityka prywatności

W związku z czym musisz zwrócić uwagę na następujące kwestie:

  • obowiązek informacyjny – art. 13 i 14 RODO
  • dane administratora danych osobowych
  • informacje o celach, podstawie prawnej i czasie przetwarzania
  • prawa użytkownika
  • informacje o profilowaniu
  • informacje o podmiotach trzecich
  • informacje o transferze danych poza EOG
  • informacje o technologiach jakie stosujesz i plikach cookies
  • udostępnienie polityki

Oto przydatny link, jeśli chodzi o te kwestie: Polityka prywatności sklepu internetowego

No i na koniec jeszcze jedno…

Cookies

Słynne ciasteczka to niewielkie pliki, zapisywane i przechowywane na urządzeniu elektronicznym, z którego korzystasz podczas odwiedzania np. tej strony. Pliki te zawierają m.in. informacje o stronie internetowej, z której pochodzą, czas istnienia plików oraz przypadkowo wygenerowany unikalny numer służący do identyfikacji przeglądarki. 

Jakie obowiązki wiążą się z ich stosowaniem?

  • informowanie o plikach cookies
  • uzyskanie zgody na stosowanie cookies
  • blokowanie cookies do momentu wyrażenia zgody
  • odpowiednie opisanie cookies w polityce prywatności i plików Cookies

Jakie są najczęstsze błędy, jeśli chodzi o dane osobowe?

  • brak wdrożenia dokumentacji RODO
  • brak odpowiednich środków zabezpieczeń adekwatnych do ryzyka naruszenia
  • brak polityki prywatności i plików Cookies
  • brak udostępnienia polityki prywatności
  • brak spełniania obowiązków informacyjnych przy pozyskiwaniu danych np. newsletter, formularz zapisu
  • nieprawidłowe checkboxy
  • brak pozyskiwania zgody na automatyzację
  • brak certyfikatu SSL na stronie internetowej

Możesz ich uniknąć, stosując sprawdzone i profesjonalne wzory dokumentów. Przygotowałam takie – aby ułatwić Ci zadanie. ZERKNIJ TUTAJ!

2. SPRZEDAŻ

Kolejnym „szczebelkiem” w naszej piramidzie będzie sprzedaż, w zakresie której musi zadbać o regulamin sprzedaży (który powinieneś mieć zawsze, kiedy sprzedajesz online w celach niekomercyjnych), a także o dopełnienie obowiązków wynikających z dyrektywy OMNIBUS czy popularnym ostatnio DSA (zwanym „konstytucją Internetu”).

Zanim jednak przejdę do szczegółów, poznaj schemat prawidłowego procesu zakupowego:

  1. Checkboxy
  2. Przycisk KUPUJĘ I PŁACĘ
  3. Moment zawarcia umowy
  4. Potwierdzenie zawarcia umowy

Regulamin sprzedaży – co powinien zawierać?

  • dane sprzedawcy
  • wymagania techniczne związane z korzystaniem ze sklepu
  • proces zakupowy + moment zawarcia umowy
  • metody płatności, dostawy
  • reguły dotyczące reklamacji
  • reguły odstąpienia od umowy
  • usługi elektroniczne
  • dane osobowe
  • opinie
  • postanowienia dotyczące przedsiębiorców
  • postanowienia dotyczące przedsiębiorców niebędących konsumentami
  • własność intelektualna
  • pozasądowe metody rozwiązywania sporów

Czego dotyczy OMNIBUS?

  • opinii
  • produktów i usług cyfrowych
  • zasad gwarancji
  • reklamacji

Więcej na temat tej dyrektywy znajdziesz TUTAJ, a także TUTAJ– pozwól więc, że nie będę się powtarzać. 😉

DSA – co to za nowe „dziwactwo”?

DSA to stosunkowo nowy akt. Szczegółowo pisałam o nim w tym wpisie: DSA, czyli Rozporządzenie o Usługach Cyfrowych – 5 rzeczy, które powinieneś wiedzieć! Zajrzyj tam koniecznie!

Obowiązki, których musisz dopełnić w związku z jego wejściem w życie to:

  • wyznaczenie punktu kontaktowego
  • określenie warunków świadczenia usługi hostingu (określając zasady w zakresie: niedopuszczalnych treści moderacji treści, algorytmicznego podejmowania decyzji, zmiany warunków korzystania z usług, zakończenia korzystania z usług)
  • wdrożenie mechanizmu zgłaszania nielegalnych treści
  • współpraca z organami państwowymi w przedmiocie nielegalnych treści

To wszystko oznacza konieczność zaktualizowania regulaminu o odpowiednie postanowienia. Nic się nie martw! Już to za Ciebie zrobiłam – po prostu zerknij TUTAJ. 🙂

Znowu kary?

Owszem… Tym razem za stosowanie nieuczciwych praktyk rynkowych to aż do 10% przychodu osiągniętego w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia kary. Z kolei za nieuczciwe praktyki rynkowe w zakresie cen i obniżek można otrzymać karę w wysokości 20 000 zł lub 40 000 zł. Trochę sporo, co? 🙁 

Newsletter

Przygotowując newsletter, ważne jest, aby pamiętać przede wszystkim o zastosowaniu rozwiązania tzw. double opt-in, czyli systemu zapewniającego wyraźną zgodę subskrybentów na otrzymywanie wiadomości. Oprócz tego, zawsze pamiętaj o zgodzie na marketing bezpośredni – proś subskrybentów o wyrażenie jasnej zgody na otrzymywanie informacji marketingowych. Uzyskaj także zgodę na wysyłanie informacji handlowych. Co więcej, przygotuj regulamin newslettera, w którym poinformuje subskrybentów o zasadach związanych z subskrypcją, w tym o możliwościach wypisania się. Jako wysyłający musisz spełnić też obowiązek informacyjny, wyjaśniając jak i dlaczego przetwarzasz dane osobowe subskrybentów. Ponadto, nie zapomnij o zawarciu umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych, jeżeli współpracujesz z dostawcą usług wysyłającym newsletter. Uzupełnij też wewnętrzną dokumentację RODO, aby odzwierciedlała wszystkie procesy związane z newsletterem.

Co do szczegółów w tym zakresie odsyłam Cię do mojego artykułu: Newsletter 2024 – regulamin newslettera, lead magnet, Omnibus i RODO oraz sklepu: Pakiet – Newsletter zgodny z prawem.

UMOWY

Umowy warto podpisywać. Jednak mam nadzieję, że jesteś świadomy_a tej prostej, ale jakże życiowej prawdy. 😉 Co powinno się znaleźć w każdej umowie/o czym zawsze pamiętać?

  • reprezentacja stron
  • określenie obowiązków stron
  • prawidłowe określenie przedmiotu umowy
  • terminy
  • zasady zapłaty
  • prawa autorskie
  • zachowanie poufności
  • rozwiązanie umowy
  • poddanie umowy pod jurysdykcję określonego sądu
  • co w przypadku nieważności postanowień

Mimo że dobra umowa to podstawa, nadal często przedsiębiorcy popełniają wiele błędów, takich jak np. brak umów, nieczytanie ich, niezadbanie o odpowiednią reprezentację stron umowy, błędy w zakresie pól eksploatacji w licencji i przeniesienia praw autorskich czy podpisywanie umów przenoszących prawa autorskie w złej formie.

WŁASNOŚĆ INTELEKTUALNA

Last, but not least – własność intelektualna! Prowadząc biznes, nie możesz o niej zapomnieć. Co możesz zrobić w tym zakresie?

  • Ochrona swojej własności intelektualnej i nadzór nad nią oraz dbanie o autorskie prawa osobiste;
  • Rozważenie rejestracji znaku towarowego (od 2024 możesz liczyć na dofinansowania!);
  • Przestrzeganie zasad dotyczących praw autorskich i nienarażanie się na roszczenia ze strony innych przedsiębiorców;
  • Ostrożne korzystanie z AI.

MARKETING – AUTOMATYZACJA

Na koniec jeszcze jedno – kilka rad dot. wszelkich automatyzacji, np. w mediach społecznościowych. O co musisz zadbać, jeśli ją stosujesz albo na co uważać? Kluczowa będzie:

  • Zgoda na zautomatyzowane przetwarzanie danych
  • Zgoda na marketing bezpośredni
  • Zgoda na wysyłanie informacji handlowych
  • Miejsce udzielenia zgody
  • Odpowiednia konfiguracja automatyzacji
  • Odpowiednia dokumentacja RODO
  • Polityka prywatności

Czy biznes online jest dla mnie?

Decyzja o prowadzeniu biznesu online powinna być poprzedzona analizą własnych zasobów, umiejętności w zarządzaniu cyfrowymi narzędziami, jak również gotowości na ciągłe dokształcanie się – także w zakresie prawnym.

Jeśli jesteś gotów na te wyzwania, biznes online może być właściwym wyborem. Z własnego doświadczenia zdradzę Ci, że chociaż swoje trzeba zrobić – daje to niesamowitą satysfakcję!

Biznes online od strony prawnej w 2024 – podsumowanie

Prowadzenie biznesu online w 2024 roku wymaga nie tylko wiedzy biznesowej, ale również technologicznej i prawnej. Aby uniknąć pułapek prawnych, warto dać sobie pomóc! Jeśli chcesz, pomogę Ci dostosować Twoją działalność do aktualnych wymogów prawnych – abyś spał_a spokojnie! a

NIESPODZIANKA

Aby pomóc Ci to wszystko ogarnąć, przygotowałam kompleksowy pakiet wzorów dokumentów prawnych, których potrzebujesz do prowadzenia biznesu online. Nawet, jeżeli teraz wydaje Ci się to trudne, to z tym pakietem wdrożysz wszystkie obowiązki z lekkością.

Do wyboru masz aż 3 opcje:

I jak zawsze – jeśli masz jakieś pytania, śmiało pisz! Do… kolejnego przeczytania! 🙂

zapisz się do

Newslettera

Scroll to Top