fbpx

Regulamin sklepu internetowego

regulamin sklepu internetowego

Udostępnij artykuł!

Prowadzisz lub zamierzasz założyć e-sklep? Pamiętaj, że każdy sklep internetowy musi posiadać regulamin dostępny dla każdej zainteresowanej osoby. Absolutnie nie sprawdzi się tutaj zasada „przecież i tak nikt nie czyta regulaminów”. Czytają! Zarówno Twoi klienci, jak i instytucje odpowiedzialne za politykę ochrony konsumentów. Z tego powodu bezmyślne skopiowanie go z Internetu lub wygenerowanie na chacie GPT nie jest najlepszym pomysłem… Sprawdź mój artykuł, a dowiesz się, jak stworzyć regulamin sklepu internetowego zgodny z przepisami i co grozi za jego brak.

Kiedy regulamin sklepu internetowego jest obowiązkowy?

Każda firma zajmująca się e-commerce musi mieć na swojej stronie zestaw informacji dla konsumentów. Zakres tych informacji regulują Kodeks cywilny, Ustawa o prawach konsumenta i Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Szczególnie ważne są art. 12-26 Ustawy o prawach konsumenta, gdyż regulują one obowiązki przedsiębiorców zawierających umowy na odległość, czyli prowadzących sprzedaż internetową. Oczywiście nie są to wszystkie akty prawne, które trzeba brać pod uwagę, ale tylko te podstawowe. W zależności od oferty sklepu, może być ich więcej.

Przepisy wskazują na obowiązek poinformowania klientów o konkretnych kwestiach, ale nie nakazują przedstawiania tych informacji w formie regulaminu. Jednak to właśnie regulamin sklepu internetowego jest najłatwiejszym sposobem, aby spełnić obowiązki nałożone przez prawo, w tym obowiązek informacyjny.

O czym należy pamiętać, tworząc regulamin?

Musisz dać klientowi możliwość zapoznania się z regulaminem Twojego sklepu w konkretnym momencie przebywania na stronie. Przepisy określają go jako „najpóźniej w chwili wyrażenia woli związania się umową na odległość”. Określenie „wola związania się umową” jest niejednoznaczne i nie wiemy, kiedy następuje. Wiemy natomiast, że nie możesz przedstawić regulamin dopiero po wyrażeniu tej woli.

Zatem najbezpieczniejsza opcja to umieszczenie regulaminu sklepu internetowego jako oddzielnej podstrony i podlinkowanie do niej w stopce witryny. Dzięki temu każda osoba ma do niego dostęp w dowolnej chwili. Jednocześnie klient, który zdecyduje się na zakup, potwierdza zapoznanie się z regulaminem poprzez zaznaczenie check-boxa w trakcie ścieżki zakupowej. Dlatego tak ważne jest odpowiednie i przemyślane zaprojektowanie jej.

Co musi zawierać regulamin sklepu internetowego?

Przepisy wskazują, jakie informacje musi zawierać regulamin sklepu internetowego, ale możesz poszerzyć go także o inne kwestie ważne z punktu widzenia Twojego biznesu.

Obowiązkowe elementy regulaminu w sklepie internetowym to:

  • dane firmy (nazwa, adres, nr NIP lub KRS, adres email i nr telefonu),

  • prawa i obowiązki konsumenta i sprzedawcy (m.in. termin i sposób zapłaty za towar, zasady dostaw, polityka zwrotów i reklamacji),

  • sposób wykonania prawa odstąpienia od umowy lub informacja o braku możliwości odstąpienia od umowy (w przypadku np. żywności z krótkim terminem przydatności, rozpakowanych płyt CD i DVD, produktów na indywidualne zamówienie lub takich, których nie można zwrócić ze względów higienicznych),

  • zasady ewentualnego zwrotu towaru po przekroczeniu okresu, w którym konsument może odstąpić od umowy.

Wielu przedsiębiorców zajmujących się handlem internetowym zapomina o ważnym aspekcie swojej działalności. Poza ofertą produktów świadczą także usługi drogą elektroniczną, takie jak możliwość zapisania się do newslettera czy umieszczenia opinii o sklepie lub towarze na stronach typu Ceneo. Regulamin sklepu musi zawierać także warunki świadczenia tych usług i ich zakres.

Przeczytaj także: Newsletter 2023 – regulamin newslettera, lead magnet, Omnibus i RODO 

Błędy przy tworzeniu regulaminu dla sklepu internetowego

 

Zapisy sprzeczne z przepisami prawa

Często spotykany błąd to stosowanie zapisów sprzecznych z obowiązującymi przepisami. Prawo jest żywe i to, co było aktualne w momencie tworzenia regulaminu, niekoniecznie jest aktualne w tej chwili. Zalecam Ci na bieżąco audytować regulamin swojego sklepu i upewniać się, że nie bazuje on na nieobowiązujących już przepisach.

W tym miejscu warto wspomnieć o dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady EU z 2019 r. Zwyczajowo nazywana „dyrektywą Omnibus”, wzmocniła ochronę i poszerzyła uprawnienia konsumentów. Zmiany w prawie, które się z nią wiążą, dotyczą także dostosowania regulaminu sklepu internetowego do nowych przepisów. Dyrektywa wprowadziła definicje dotychczas nieznane w polskim prawie – np. treść cyfrowa. Jeżeli napisałeś regulamin swojego e-sklepu przed wejściem w życie dyrektywy, to jestem niemal pewna, że jest on nieaktualny. 

Klauzule niedozwolone

Niedozwolone zapisy w umowie (tzw. klauzule abuzywne) to postanowienia w umowie, których nie uzgodniłeś indywidualnie z konsumentem, a które jednocześnie rażąco naruszają jego interesy. Napisałeś w regulaminie, że sprawdzenie przesyłki w obecności kuriera jest warunkiem uwzględnienia roszczeń z tytułu uszkodzenia paczki w transporcie? To źle. Taki zapis sąd uznał za klauzulę niedozwoloną (sygn. akt: XVII AmC 1437/16). Na mocy art. 3851 § 1 kodeksu cywilnego klauzule abuzywne nie są wiążące, nawet jeśli konsument je zaakceptował.

Korzystanie z niesprawdzonych wzorów

Zapewne zdajesz sobie sprawę, jak ważne w świecie biznesu są solidnie przygotowane dokumenty. W sieci można oczywiście znaleźć wiele wzorów regulaminu sklepu online. Nie przesądzam, że każdy z nich jest zły – chcę Cię jednak wyczulić na korzystanie z niesprawdzonych źródeł. Użycie wzoru regulaminu napisanego przez osobę bez potrzebnej wiedzy i doświadczenia może sporo kosztować – nie tylko nerwów, ale także pieniędzy (o czym poniżej). 

regulamin sklepu internetowego

Co grozi za brak regulaminu sklepu internetowego?

Nie masz na stronie sklepu regulaminu lub masz, ale nie spełnia on wymogów informacyjnych przewidzianych przepisami? A może regulamin jest nieaktualny, dostosowany do poprzednio obowiązujących przepisów? UKOiK może Cię ukarać karą pieniężna do wysokości 10% obrotu, który osiągnąłeś w poprzednim roku. Stawka jest więc całkiem wysoka.

Podsumowanie

Nie można stworzyć regulaminu sklepu internetowego raz na zawsze i zapomnieć o nim. Należy go regularnie weryfikować i dostosowywać do obowiązujących przepisów. Poza kwestią zgodności zapisów z aktualnym prawem, warto skupić się na czynniku praktycznym. Obecnie bardzo dużo mówi się o “UX” czyli bardzo ważnym projektowaniu doświadczeń użytkownika – tutaj Twojego klienta. Regulamin musi być napisany takim językiem, aby zrozumiał go każdy. Nawet ten, który nie studiował prawa i nie wie, co to znaczy „treść cyfrowa”.

Potrzebujesz pomocy w napisaniu regulaminu zgodnego z przepisami, a jednocześnie wykorzystującego potencjał dokumentu? A może masz pytania związane z tym tematem? Napisz do mnie na adres: kontakt@dominikakrolik.pl.

 

zapisz się do

Newslettera

Scroll to Top