Jeśli czytasz ten wpis, to zakładam, że masz już za sobą lekturę wielu artykułów pt. „Czym jest znak towarowy?” oraz „Jak zarejestrować znak towarowy?”. : P Dlatego nie będę Cię zanudzać informacjami, które już dawno znasz. Mam tylko jedno pytanie: jesteś pewny_a, że oznaczenie, które wybrałe_aś na swój przyszły znak towarowy możesz z powodzeniem zarejestrować? Jeśli masz chociaż cień podejrzeń, że Urząd Patentowy może odmówić Ci rejestracji – czy to z powodu opisowości znaku, czy to w wyniku uruchomienia tzw. procedury sprzeciwowej – koniecznie przeprowadź badanie czystości znaku towarowego.
- Czym jest badanie czystości znaku towarowego?
- Dlaczego warto je przeprowadzić?
- Jak zbadać czystość znaku towarowego?
- Co grozi za używanie cudzego oznaczenia?
- Na czym polega procedura sprzeciwowa?
Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz poniżej. Zachęcam Cię też do lektury tego wpisu: Licencja czy przeniesienie praw autorskich? Czym jest umowa licencyjna, a czym umowa przeniesienia praw autorskich?
Czym jest badanie czystości znaku towarowego?
Badanie czystości znaku towarowego to nic innego jak sprawdzenie, czy możesz go zarejestrować jako swój. Badając zdolność rejestrową, upewniasz się, że wybrane przez Ciebie oznaczenie jest dostępne do rejestracji.
Podczas takiego badania pod uwagę bierze się przede wszystkim przesłanki odmowy rejestracji znaku towarowego, tj.:
- bezwzględne oraz
- względne.
Więcej o samych przesłankach przeczytasz TUTAJ.
Dlaczego to takie ważne? Cóż, dzięki temu masz pewność, że nie jesteś na straconej pozycji już na starcie (tzn. na samym początku „walki” o swój znak towarowy). Więcej na ten temat poniżej. ; )
Darmowe czy płatne?
Domyślam się, że chcesz zastrzec znak towarowy, aby zyskać ochronę praw do marki. I super – to dobry krok. A skoro tak, warto zrobić to „raz a dobrze”. Musisz wiedzieć, że badanie badaniu nierówne. Różne firmy często oferują badanie czystości znaku, jednak robią to tylko w wersji podstawowej, sprawdzając jedynie identyczność znaków. Takie badanie spokojnie przeprowadzisz samodzielnie – bowiem Urzędy Patentowe udostępniają bazy znaków towarowych zupełnie za darmo (online).
Jest tylko jedno „ale”… Takie podstawowe badanie może być jednak niewystarczające, jeśli chodzi o rejestrację – bo polega na poszukiwaniu takich samych znaków. I tyle – a to dużo za mało!
Dwa powody:
- Może Ci się wydawać, że skoro nie znalazłe_aś niczego podobnego do oznaczenia, które chcesz zarejestrować, to znak towarowy masz w kieszeni. Niekoniecznie – to, że wydaje Ci się, że coś nie jest podobne, nie znaczy jeszcze, że urząd też tak uzna. Poza tym, jest wiele przesłanek, których wystąpienie może skutkować wydaniem odmownej decyzji, a w konsekwencji nieuzyskaniem ochrony marki, na które jako laik możesz nie zwrócić uwagi.
- Po drugie, w Urzędach Patentowych zasada „kto pierwszy, ten lepszy” działa i ma się dobrze. Co prawda może się zdarzyć, że nawet uda Ci się zarejestrować znak towarowy bardzo podobny do znaku zajętego już wcześniej. Problem w tym, że to nie oznacza jeszcze, że z sukcesem zdobyłe_aś ochornę marki. (Polecam case Adidog’a.) ; )
Istnieje bowiem prawdopodobieństwo, że podobne oznaczenie było już zarejestrowane, ale urzędnik niedokładnie sprawdził tzw. względne przesłanki odmowy rejestracji znaku. Z kolei właściciel tak zarejestrowanego wcześniej znaku „przegapi” okres sprzeciwowy. Zyskasz prawo ochronne, rozwiniesz biznes, a potem… BUM. Przedsiębiorca wcześniej zarejestrowanego „Twojego” znaku towarowego orientuje się, że używasz niemal identycznego. Może wówczas wystąpić o jego unieważnienie oraz pozwać każdą osobę, która się nim posługuje. Trochę słabo. : (
To dlatego warto zdecydować się na płatne, profesjonalne badanie znaku towarowego. Ostatecznie możesz zaoszczędzić kilkadziesiąt (jak nie lepiej) tysięcy złotych. Ale o zaletach rejestracji poniżej. ; )
Badanie czystości znaku towarowego – dlaczego warto je przeprowadzić?
Złożenie wniosku w Urzędzie Patentowym naprawdę powinno być ostatnim krokiem, który zrobisz na swojej drodze do uzyskania ochrony marki.
Co grozi za używanie cudzego oznaczenia?
Tutaj krótko i na temat… Jeśli naruszasz cudze prawa do marki, możesz spodziewać się takich konsekwencji:
- Twój przeciwnik może zażądać wycofania towarów ze sprzedaży. Jak wpłynie to na Twój biznes – odpowiedz sobie sam_a.
- Możliwe, że będziesz musiał_a zwrócić bezpodstawnie uzyskane korzyści, ewentualnie uiścić opłatę za posługiwanie się znakiem towarowym bez licencji. Widzisz więc, że zmiana nazwy firmy w razie problemów absolutnie nie wystarczy.
- Sąd może zająć towary naruszające prawa do znaku towarowego, co ma na celu ochronę rynku przed „podróbkami” – bo tak traktowane jest oferowanie produktów oznaczonych cudzym znakiem towarowym.
- Konkurent może przejąć Twoją domenę internetową, co odetnie Cię od klientów korzystających z Twojej strony internetowej, a co gorsza – możliwe, że także od skrzynki mailowej.
- Konkurent może żądać, abyś zaprzestał_a używania spornej nazwy. W efekcie możesz stracić swoją dotychczasową identyfikację w oczach klientów, co już brzmi jak mała katastrofa biznesowa.
- Usunięcie ofert na platformach e-commerce, takich jak Amazon, Allegro czy Facebook, do czego wystarcza okazanie świadectwa ochronnego. Administrator portalu na tej podstawie podejmuje decyzję o usunięciu aukcji, która narusza prawa osób trzecich. Kolejna porażka…
Badania czystości znaku towarowego – jakie korzyści może przynieść?
- OSZCZĘDNOŚĆ CZASU – badanie znaku zajmuje stosunkowo niewiele czasu w porównaniu do potencjalnych problemów z rejestracją, co ostatecznie pozwala zaoszczędzić czas.
- OSZCZĘDNOŚĆ PIENIĘDZY – uniknięcie problemów przy rejestracji oraz na późniejszym etapie to także oszczędność pieniędzy. Samo wynagrodzenie pełnomocnika (adwokata, radcy prawnego lub rzecznika patentowego), który będzie Cię reprezentował w ewentualnym sporze może sięgnąć 30 tys., jeśli konflikt będzie się przedłużał. Nie mówiąc o kosztach sądowych i innych wydatkach, które będziesz musiał_a ponieść (np. w przypadku przegranej – a takie ryzyko też trzeba wziąć pod uwagę).
- UNIKNIĘCIE PROBLEMÓW PRZY REJESTRACJI – badanie może pomóc zidentyfikować konieczność dokonania zmian w planowanym znaku towarowym, aby spełnił on kryteria wymagane do uzyskania ochrony prawnej. Dzięki temu możesz dostosować swój znak do wymagań i uniknąć potencjalnych problemów z jego rejestracją. Efekt? Pewna ochrona marki. Przy okazji wiesz też, czy (i na ile) nie zagrażasz innym, zarejestrowanym już znakom.
Jak zbadać czystość znaku towarowego?
Na jakie kwestie należy zwrócić uwagę, badając czystość znaku towarowego?
-
Po pierwsze, na tzw. bezwzględne przesłanki odmowy rejestracji znaku towarowego.
To sytuacje, które jeśli wystąpią, „z automatu” sprawiają, że Twój wniosek zostanie odrzucony. Ich dokładny katalog zamieszczono w artykule 129 (1) ustawy Prawo własności przemysłowej.
Najczęściej występującą bezwzględną przesłanką jest opisowość znaku towarowego. Występuje ona, gdy sam znak zawiera informacje odnoszące się do rodzaju, pochodzenia, jakości, ilości, wartości, przeznaczenia, sposobu wytwarzania, składu, funkcji lub przydatności danego produktu lub usługi. To częsty problem, ponieważ firmy zazwyczaj chcą, aby ich znak natychmiastowo sugerował rodzaj oferowanych produktów lub usług. Np. piekarnia chce zarejestrować swoją nazwę, która brzmi “świeże bułeczki”. -
Po drugie, trzeba upewnić się, że nie występują naruszenia praw innych osób, w szczególności praw autorskich i praw do już zarejestrowanych znaków towarowych.
Jeśli chodzi o prawa autorskie, dotyczy to zwłaszcza sytuacji związanych z logotypami firm. Istotne jest, aby podpisać umowę z osobą odpowiedzialną za stworzenie identyfikacji wizualnej firmy, w której wyraźnie określa się przeniesienie autorskich praw majątkowych do tej identyfikacji oraz uzyskuje zgodę na ewentualną rejestrację jej elementów jako znaków towarowych.
-
Po upewnieniu się, że znak towarowy nie narusza praw autorskich, trzeba jeszcze sprawdzić, czy w rejestrach zgłoszonych i zarejestrowanych znaków towarowych nie istnieje już identyczny lub podobny znak.
Każdy właściciel wcześniej zgłoszonego lub zarejestrowanego znaku towarowego ma bowiem prawo złożyć sprzeciw wobec nowo zgłoszonego znaku. Ma na to 3 miesiące od jego publikacji. W tym kontekście podrzucam dwie wskazówki:
-
- Znaki towarowe musiałyby być zarejestrowane/zgłoszone na tym samym terytorium – jeśli chcemy zarejestrować znak towarowy w Polsce, a widzimy, że w USA jest podobny / taki sam – nie powinno być problemu.
- Znak towarowy zawsze zastrzega się dla wskazanych, konkretnych towarów i usług. Znaczy to mniej-więcej tyle, że nawet na tym samym terytorium może być sklep XYZ z artykułami spożywczymi oraz kosmetyczka działająca pod firmą XYZ.
Podsumowanie
Badanie czystości znaku pozwala uniknąć potencjalnych problemów przy rejestracji i ryzyka naruszenia praw innych osób. Daje niemal pewność, że inwestycja w ochronę znaku towarowego będzie skuteczna i opłacalna.
Jeśli chcesz chronić swoją markę, najlepszym posunięciem jest zastrzeżenie nazwy firmy jako znak towarowy. Skontaktuj się ze mną, a wspólnie przejdziemy przez tę procedurę. Twoja marka zasługuje na najlepszą ochronę, dlatego pośpiech tym razem jest wskazany! ; )