fbpx

Sprzedaż na Instagramie – jak zrobić to dobrze (i legalnie)?

sprzedaż na Instagramie

Udostępnij artykuł!

Wyobrażasz sobie sklep, w którym jest ponad miliard potencjalnych klientów? Czyż to nie raj dla sprzedawcy? Choć nie każdy coś kupi, to prawdopodobieństwo chociaż kilku (-nastu, -dziesięciu, etc.) pomyślnie zakończonych transakcji i tak jest spore, prawda? A jeśli Ci powiem, że jest to w zasięgu Twoich możliwości… nie powinno Cię to zdziwić! 😛 Przecież codziennie przeglądasz IG i co rusz wyskakują Ci reklamy różnych rzeczy. Dlaczego nie mógłbyś_abyś sprzedawać tam swoich produktów? A może już prowadzisz sprzedaż na Instagramie i świetnie Ci idzie? W obu przypadkach dobrze byłoby się upewnić, jak robić to legalnie – i o tym jest ten artykuł. 

Czytaj dalej, jeśli ciekawi Cię:

  • Jakie warunki musisz spełnić, by sprzedawać na Instagramie;
  • Jakie masz obowiązki informacyjne jako sprzedawca i jak je wypełnić;
  • Czy musisz mieć regulamin sprzedaży (i dlaczego tak oraz co musisz w nim zamieścić); 
  • Jak wybrnąć z problemu braku checkboxów przy sprzedaży na IG;
  • Dlaczego ZAWSZE musisz dopilnować obowiązków wynikających RODO?

Przekonany_a? Zapraszam do lektury!

Czy sprzedaż na Instagramie się opłaca? 

Jeszcze jak! Po pierwsze, dzięki takiej formie sprzedaży marketing właściwie robi się sam. Wynika to już z samej specyfiki Instagrama, a w zasadzie ze sposobu, w jaki działa taki instagramowy sklep. Nie jest bowiem możliwa sprzedaż przez Instagrama w bezpośredniej formie – a przynajmniej taka opcja nie jest dostępna w jego polskiej wersji. IG przypomina więc bardziej ogromną platformę marketingową aniżeli klasyczny marketplace. Po drugie, na Instagramie swoje produkty możesz pokazać w zupełnie inny (i totalnie oryginalny) sposób – możliwości są zdecydowanie większe niż w przypadku zwykłej witryny internetowej. Łatwiej też zwiększyć grono odbiorców – dzięki możliwości wchodzenia w interakcje z użytkownikami jesteś w stanie budować relacje z potencjalnymi klientami. 

To tylko niektóre korzyści, ale ja dziś nie o tym… Kluczowe pytanie brzmi: jak robić to legalnie?

Legalna sprzedaż na Instagramie – jakie warunki musisz spełnić? Fakty i mity.

Aby prowadzić legalną sprzedaż na Instagramie musisz spełnić kilka warunków – także technicznych:

  1. Instagram musi obsługiwać rynek, na którym chcesz działać. W Polsce jest to możliwe od 2018 roku, ale jeśli chcesz sprzedawać za granicę, upewnij się, że w kraju docelowym zostało wydane podobne pozwolenie. 
  2. Sprzedasz tylko produkty fizyczne lub elektroniczne. Usługi odpadają – niestety. W uproszczeniu: to, co chcesz sprzedać na IG, Twój klient musi potem dostać. Przykładowo może być to sukienka, kosmetyk lub e-book. 
  3. Możesz sprzedawać tylko za pomocą konta firmowego. Jednak taki problem to nie problem. 😉 Możesz założyć nowe konto firmowe lub przekształcić w nie konto prywatne. 
  4. Musisz połączyć się z Facebookiem – IG i Fb łączy jeden system zarządzania. Powód? Na Instagramie nie ma opcji zarządzania produktami, które na nim promujesz. 

A oto kilka mitów nt. sprzedaży przez IG. 

PS Jestem ciekawa, w które wierzyłe_aś!

1. Nie mogę sprzedawać, jeśli nie mam sklepu internetowego. [MIT]

Możesz sprzedawać na IG, nawet jeśli nie masz sklepu internetowego. Co prawda – tak jak już wyżej wspomniałam – nie ma możliwości bezpośredniej sprzedaży przez Instagram. Faktem jest też, że najczęściej sprzedaż odbywa się za pomocą sklepów internetowych (poprzez odnośnik Wyświetl w witrynie), ale posiadanie sklepu online nie jest konieczne. Transakcję można sfinalizować też poprzez komunikatory takie jak Messenger czy WhatsApp lub wiadomość prywatną na IG (tzw. DM – direct message).

2. Bez zgłoszonej działalności gospodarczej sprzedaż na Instagramie nie jest możliwa. [MIT]

Nic bardziej mylnego! Słyszałe_aś pewnie o sprzedaży na próbę? Albo o działalności nierejestrowanej? (To to samo. ;)) Możesz sprzedawać na Instagramie nawet wtedy, gdy nie prowadzisz rejestrowanej działalności gospodarczej. Pamiętaj tylko, by Twój przychód nie przekraczał w żadnym miesiącu 50% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę, obowiązującego w danym roku. 

Więcej informacji na ten temat znajdziesz w tym wpisie: Działalność nierejestrowana 2023 rok. Firma na próbę i limit 2700 zł limit? Czy jest ustawa dotycząca działalności nierejestrowej?

3. Jeśli nie prowadzę działalności, nie muszę mieć regulaminu sprzedaży. [MIT]

Obowiązek posiadania regulaminu dotyczy nie tylko przedsiębiorców, ale także osoby prowadzące tzw. sprzedaż na próbę (działalność nierejestrowaną). Dlaczego? Nawet jeśli nie masz zgłoszonej działalności, trzeba spełnić pewne powinności względem konsumentów. Słowo klucz? OBOWIĄZKI INFORMACYJNE. Musi je spełnić każdy sprzedawca prowadzący sprzedaż na odległość. Wynika to z kilku aktów prawnych: Kodeksu cywilnego (np. gdy chodzi o rękojmię), z Ustawy o prawach konsumenta czy Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Niespełnienie obowiązków informacyjnych stanowi wykroczenie (zob. art. 139b Kodeksu wykroczeń). 

Podsumowując: jeśli sprzedajesz przez IG (lub Fb) regulamin musisz mieć ZAWSZE. Treść regulaminu musi odpowiadać m.in. wymogom z art. 12 Ustawy o prawach konsumenta. Więcej o regulaminie sklepów internetowych pisałam w tym wpisie: Regulamin sklepu internetowego.

Sprawa jest prostsza, jeśli masz sklep internetowy – wtedy kupujący powinien zaakceptować regulamin (i politykę prywatności) w chwili, gdy składa zamówienie. Jeśli sprzedajesz poprzez wiadomość prywatną, sytuacja się nieco komplikuje – ale bez obaw!

Pakiet kompletnej dokumentacji możesz kupić w moim sklepie jako gotowe wzory do wypełnienia. Znajdziesz je tutaj.

Jeśli potrzebujesz indywidualnej pomocy przy napisaniu regulaminu lub polityki prywatności, jestem tutaj, aby Ci pomóc! Napisz do mnie wiadomość: kontakt@dominikakrolik.pl.

Jak sprzedawać przez DM, Messengera, e-mail lub WhatsAppa?

W przypadku sprzedaży bez pośrednictwa osobnej witryny internetowej, klient nie ma możliwości zaznaczenia popularnych checkboxów z wymaganymi zgodami dot. regulaminu (czy też sposobu przetwarzania danych). Musisz jednak wiedzieć, że to nic innego jak oświadczenie woli chęci zawarcia umowy, które może być złożone w zasadzie w dowolnej formie – musisz jednak wykazać, że zostało złożone. Jak?

  • Możesz za każdym razem wysyłać regulamin w prywatnej wiadomości i prosić klienta, by napisał „akceptuję”. Przyznasz jednak, że nie jest to najwygodniejsze rozwiązanie. 
  • Umieść regulamin np. na dysku lub w chmurze i wysyłaj link do niego wraz z odpowiednią wiadomością. Przykładowo:
    Przesyłam link do regulaminu. Aby złożyć zamówienie, konieczna jest jego akceptacja. W odpowiedzi proszę napisać „akceptuję”. Informuję też, że opłacenie zamówienia jest równoznaczne z jego dorozumianą akceptacją.

Ważny jest też moment udostępnienia regulaminu. Zgodnie z przepisami powinno to nastąpić najpóźniej w momencie zawarcia umowy. W praktyce więc przedstawienie regulaminu musiałoby nastąpić jeszcze przed dokonaniem zakupu. Pamiętaj też, że jako sprzedawca po zakupie musisz udostępnić regulamin konsumentowi na trwałym nośniku (w rozsądnym czasie po zawarciu umowy, jednak najpóźniej w chwili dostarczenia rzeczy). Trudno uznać, że forma linku to trwały nośnik – najlepiej załączyć regulamin w formie pliku PDF lub wysłać jego zdjęcia. 

Przy tej okazji muszę poruszyć jeszcze jedną ważną kwestię – a mianowicie sam moment sprzedaży. Skoro dopełnienie obowiązków dot. regulaminu jest zależne od chwili zawarcia umowy, to warto dodać np. w BIO lub w konkretnym poście prezentującym artykuł informację, że udostępniane treści nie stanowią oferty i są tylko zaproszeniem do zawarcia umowy. Dlaczego to takie ważne? Przykładowo, sam komentarz „kupuję” pod postem ze zdjęciem produktu można byłoby uznać za zawarcie umowy, jeśli taka informacja nie zostałaby umieszczona. 

4. Na Instagramie nie trzeba dbać o RODO. [MIT]

Nie wiem, skąd wzięło się takie przekonanie, ale to mit! W świetle przepisów popularnego RODO, jeśli sprzedajesz na IG (lub Fb), pełnisz jednocześnie rolę administratora danych osobowych. To oznacza, że musisz uczynić zadość wszystkim obowiązkom, które wiążą się z tą funkcją. A w praktyce: oprócz regulaminu, musisz mieć też politykę prywatności. Nie musisz jednak dołączać polityki plików cookies, bo wszystko odbywa się przez IG (chyba że odsyłasz do swojego sklepu online – ale zakładam, że tam politykę „ciasteczek” już masz). 😉 

Teoretycznie powinno się udostępnić taką politykę już przy pierwszym kontakcie – w końcu od tego momentu przetwarzasz dane kupującego – ale w praktyce nikt tak nie robi. Zazwyczaj zamieszcza się regulamin i politykę prywatności w formie jednego dokumentu, pod jednym linkiem. 

A może brakuje Ci kompletnej dokumentacji RODO? Znajdziesz ją tutaj.

[AKTUALIZACJA PAŹDZIERNIK 2023]

Od pewnego czasu, a w zasadzie od 10 sierpnia 2023 r. możliwość prowadzenia sklepu na własnym profilu na platformach społecznościowych takich jak Facebook czy Instagram została ograniczona (a w zasadzie w Polsce nie jest możliwa). Dodatkowo, nie ma już też możliwości oznaczania produktów w swoich postach na Facebooku. Co dokładnie się zmieni, jeśli chodzi o polski rynek?

  • Bez aktywowanej w USA funkcji „Finalizacja zakupu na Facebooku lub Instagramie” firmy nie mogą prowadzić sklepów na swoich stronach na Facebooku lub kontach na Instagramie. 
  • Nie można już korzystać z funkcji związanych ze sklepami, takich jak oznaczanie produktów w postach, rolkach i relacjach, ani tworzyć nowych grup docelowych na podstawie listy osób, które odwiedziły sklep.
  • Jednakże na Instagramie reklamy z oznaczeniami produktów nadal są dostępne. Firmy aktywnie korzystające z reklam z oznaczeniami produktów nie musiały (i nie muszą) podejmować żadnych działań, a ich kampanie reklamowe są kontynuowane.

pakiet dokumentów do sprzedazy na instagramie

 

Jeżeli nie chcesz przygotowywać całej dokumentacji samodzielnie, możesz skorzystać z moich wzorów. Przygotowałam dla Ciebie kompletny pakiet całej potrzebnej dokumentacji dla sprzedaży przez platformę internetową, w tym Instagram, w wariancie dla produktów cyfrowych i fizycznych – w zależności od tego co sprzedajesz.

Znajdziesz go tutaj.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że ten artykuł był pomocny – teraz bez obaw możesz sprzedawać na Instagramie. A jeśli masz jeszcze jakieś wątpliwości lub potrzebujesz pomocy przy napisaniu regulaminu lub polityki prywatności – służę pomocą!

zapisz się do

Newslettera

Scroll to Top