Pewnie słyszałeś_aś o influencer marketingu? Stale wykorzystują go najbardziej rozpoznawalne firmy na całym świecie – i myślę, że sam ten fakt świadczy o jego skuteczności. W dynamicznie rozwijającej się sferze e-commerce, marketing influencerski jest kluczowym narzędziem pozwalającym markom na zwiększenie rozpoznawalności i zbudowanie zaufania wśród konsumentów. Współpraca z influencerami, którzy – dzięki swojej obecności w mediach społecznościowych i zaufaniu, jakim cieszą się u swoich obserwatorów – promują produkty lub usługi, może znacząco przyczynić się do wzrostu sprzedaży. Sam_a także możesz z powodzeniem wykorzystać to narzędzie, jednak musisz pamiętać o kluczowej kwestii. Mianowicie, niezwykle istotnym aspektem takiej współpracy będzie dobrze skonstruowana UMOWA Z INFLUENCEREM, która ochroni Twoje interesy. Zapewni Ci jasność w takich kwestiach jak:
- zakres współpracy,
- oczekiwania,
- wynagrodzenie,
- przeniesienie praw autorskich lub licencje.
Jeśli rozważasz rozpoczęcie tego typu współpracy z jakąkolwiek znaną osobą – najpierw przeczytaj ten artykuł (podziękujesz mi później :D). Zaczynajmy!
Podstawowe elementy umowy z influencerem
Bez względu na to, na jaki rodzaj współpracy się zdecydujesz, musisz pamiętać o kluczowych elementach tego typu umów. Nie zapomnij uregulować poniższych kwestii – niezależnie od typu umowy, jaki wybierzesz (np. umowę o dzieło, zlecenie, barter).
1. Zdefiniuj obowiązki, czyli przedmiot umowy
Szczegółowo opisz współpracę, tzn. dokładnie określ, czego ona dotyczy. Przygotowując ten punkt umowy, odpowiedz na pytanie, jakie konkretne zadania ma wykonać influencer? W grę wchodzi samo tworzenie treści czy także publikowanie postów na określonych platformach społecznościowych? A może udział w kampaniach reklamowych, tworzenie video czy jeszcze innych materiałów promocyjnych?
Dodaj też coś w rodzaju specyfikacji treści – tj. opisz rodzaje treści, które influencer będzie tworzył oraz ich ilość. (W tym: formaty postów, wymagane hashtagi, wzmianki o marce, a nawet wytyczne dotyczące stylu i tonu komunikacji!)
W tej części umowy musisz po prostu opisać wszystko „jak krowie na rowie”. Pamiętaj – czego nie ma na papierze, nie istnieje.
2. Określ terminy (harmonogram!)
Plan publikacji to kolejny kluczowy punkt każdej umowy z influencerem. Chodzi o precyzyjne wskazanie, kiedy i gdzie treści mają być publikowane. Możesz wręcz stworzyć harmonogram publikacji w formie kalendarza (np. w Google Docs czy innym programie typu Excel), który określa daty i godziny publikacji na różnych platformach.
3. Podaj cel współpracy i sposób mierzenia wyników
Jasne określenie celów marketingowych, które ma realizować influencer, to kolejny must-have w umowie. Przykład? Zwiększenie rozpoznawalności marki, promowanie nowego produktu, zwiększenie zaangażowania odbiorców czy generowanie ruchu na stronie internetowej – napisz w umowie, czego oczekujesz i czego potrzebujesz. Pamiętaj, że działania marketingowe mogą się różnić w zależności od tego celu.
Opisz też wskaźniki efektywności. Zdefiniuj konkretne wskaźniki, których użyjesz do „zmierzenia sukcesu” współpracy. Na przykład: liczba wyświetleń czy kliknięć w link, stopień zaangażowania, liczba nowych obserwujących, ilość sprzedanych produktów czy ilość generowanego ruchu na stronie.
4. Dokładnie opisz warunki wynagrodzenia
Jak nie wiadomo, o co chodzi, to chodzi o pieniądze… Dlatego umowę w tym punkcie powinieneś_aś szczegółowo opracować, aby uniknąć nieporozumień. Co trzeba tutaj uwzględnić?
Po pierwsze, wysokość wynagrodzenia, czyli ile influencer będzie otrzymywał za swoje usługi. Może to być:
- stała stawka za całą kampanię,
- stawka za post,
- prowizja od sprzedaży z linków afiliacyjnych lub kodów rabatowych,
- za zaangażowanie (np. na podstawie liczby kliknięć lub reakcji) lub
- inna metoda kalkulacji, którą koniecznie dokładnie opisz!
Po drugie, sposób i terminy płatności – płatność będzie dokonywana przelewem bankowym, gotówką, czy poprzez inne metody, jak np. płatność przez systemy płatności online? Ustal też, kiedy influencer może spodziewać się zapłaty. Czy będzie to jednorazowa płatność po zakończeniu kampanii, czy płatności będą rozłożone na raty (np. część zaliczkowa na początku współpracy i reszta po jej zakończeniu).
Zaliczki i zadatki. Jeśli przewidujesz zaliczkę lub zadatek, określ ich wysokość oraz warunki zwrotu lub zatrzymania w przypadku niezrealizowania umowy. Choć te podstawowe zasady wynikają z prawa cywilnego – czasem lepiej napisać nawet takie oczywistości (nie, większość osób nie wie, czym się to różni – mówię Ci to jako prawniczka).
Rozliczenia barterowe? Zapisz, jakie! Jeśli umowa przewiduje wynagrodzenie w formie barterowej (np. produkty zamiast pieniędzy), dokładnie opisz, jakie produkty lub usługi są oferowane i jaka jest ich wartość.
Kary umowne i bonusy. Pamiętaj o możliwości zastosowania kar umownych za niezrealizowanie określonych elementów umowy lub bonusów za osiągnięcie lepszych wyników niż oczekiwane.
5. Nie zapomnij o prawach autorskich!
Umowa powinna określać także, czy majątkowe prawa autorskie do stworzonego contentu będą przeniesione na Ciebie, czy też zostaną u influencera. W pierwszym przypadku, powinno to być jasno stwierdzone (w formie pisemnej!). Jeśli jednak mają one pozostać u influencera, umowa powinna określać zakres licencji udzielonej Ci na używanie treści. (W tym to, czy licencja jest wyłączna, nieograniczona terytorialnie i czasowo.)
Ustal też zasady dotyczące oznaczania autorstwa influencera w publikowanych treściach. Z pewnością unikniesz dzięki temu niepotrzebnych spięć i ewentualnych konfliktów.
6. Dodaj postanowienia dot. ewentualnego zakończenia współpracy
W umowie z influencerem klauzula dotycząca ewentualnego zakończenia współpracy jest niezbędna do zabezpieczenia interesów obu stron. Powinna zawierać następujące elementy:
- Warunki zakończenia współpracy, czyli jasne określenie okoliczności, które mogą prowadzić do rozwiązania umowy, zarówno z Twojej strony, jak i influencera. Przykład? Niewykonanie zobowiązań, naruszenie zasad umowy czy zmiany w strategii marketingowej.
- Zdefiniuj wymagany okres wypowiedzenia. Rozważ też możliwość zakończenia współpracy bez wypowiedzenia w sytuacjach szczególnych – ale w takim wypadku dokładnie opisz te okoliczności.
- Określ również obowiązki obu stron po ewentualnym wcześniejszym zakończeniu współpracy. Np. usunięcie treści, zakończenie używania materiałów promocyjnych czy zwrot niewykorzystanych produktów.
- Ustal, jak w takim wypadku będziecie się rozliczać – w tym za prace wykonane przed zakończeniem umowy.
Klauzule specjalne
Nie możesz też zapomnieć o kilku „specjalnych” (ale arcyważnych!) klauzulach:
Zachowanie poufności – zabezpieczenie informacji poufnych
Wiadomo, że współpracując z influencerem, np. przy kampanii sprzedażowej, możesz być zmuszony_a przekazać mu dane, które są (jeszcze) poufne. Przykładowo: informacje o produkcie, którego premiera dopiero nastąpi za jakiś czas. Gdy chodzi o takie dane, szczegółowo opracowana klauzula zachowania poufności w umowie z influencerem jest kluczowa! Dlatego też precyzyjnie zdefiniuj, które konkretnie informacje są poufne, jasno określ zakres obowiązku zachowania poufności oraz podaj sankcje za jego naruszenie.
Zakaz konkurencji
W tym kontekście, po pierwsze, dokładnie określ, jakie działania są uważane za konkurencyjne. Na przykład, umowa może zabraniać influencerowi promowania produktów lub usług konkurencyjnych firm w określonym czasie przed i po kampanii marketingowej. Podaj też okres obowiązywania zakazu – np. rok po zakończeniu kampanii. Nic nie stoi też na przeszkodzie, abyś określił_a wyjątki, które pozwalają influencerowi na współpracę z innymi markami w sytuacjach, które nie kolidują bezpośrednio z Twoimi interesami. Nie zapomnij też o sankcjach za naruszenie zakazu. Wskaż konsekwencje naruszenia tej części umowy, takie jak kary umowne czy obowiązek rekompensaty za poniesione straty.
Pamiętaj, że klauzula zakazu konkurencji powinna być dostosowana do specyfiki branży, w której działasz, ale także do zasięgu i wpływów influencera!
Zgoda na przetwarzanie wizerunku
Umowa z influencerem w części dotyczącej zgody wizerunkowej powinna dokładnie definiować prawa do wykorzystania wizerunku influencera, ich zakres i czas trwania. Zgoda powinna umożliwiać Ci wykorzystanie wizerunku do promocji produktów lub usług na czas trwania umowy i określać zasady po jej zakończeniu, w tym możliwość korzystania z już opublikowanych materiałów. W umowie określ media, w których wizerunek będzie rozpowszechniany oraz warunki możliwości wycofania zgody przez influencera.
Więcej o zgodzie wizerunkowej przeczytasz w tym artykule: Wykorzystanie wizerunku zgodnie z prawem. Jakie warunki musisz spełnić?
Obowiązki informacyjne a umowa z influencerem
Obowiązki informacyjne to wymogi dotyczące oznaczania treści reklamowych zgodnie z przepisami prawa. Zakładam, że chcesz, aby reklama Twoich produktów czy usług była legalna? 😉
Podpisanie umowy z influencerem to dopiero początek. Ważne jest, abyś zadbał_a o właściwe oznaczanie treści reklamowych, które influencer będzie publikował. Muszą być one wyraźnie oznaczone jako materiały promocyjne, zgodnie z zaleceniami UOKiK. To zapewnia przejrzystość współpracy i chroni Twoją firmę, budując zaufanie do marki.
Pamiętaj, że każde zaniedbanie w tej kwestii może skutkować poważnymi konsekwencjami finansowymi. Jeśli influencer nie oznaczy treści zgodnie z obowiązującymi przepisami, może zostać obciążony wysokimi karami przez UOKiK!
Podsumowanie – umowa z influencerem
Jeżeli planujesz współpracę z influencerami, pamiętaj o skorzystaniu w powyższych wskazówek. Odpowiednio skonstruowana umowa z influencerem zabezpieczy Twoje interesy. A jeśli nie jesteś pewien_a, czy na pewno wszystko jest w porządku z kontraktem, który chcesz podpisać – skonsultuj się ze mną. Wspólnie opracujemy dokument, który spełni Twoje oczekiwania i potrzeby!
Gdybyś chciał_a natomiast skorzystać z szybszego rozwiązania, podrzucam Ci link do mojego sklepu – specjalnie dla Ciebie stworzyłam SPRAWDZONY WZÓR UMOWY Z INFLUENCEREM, który możesz bez obaw wykorzystać.