fbpx

Rejestracja znaku towarowego w 2024 [DOFINANSOWANIE]

Do artykułow (2)

Udostępnij artykuł!

Rejestracja znaku towarowego to nie tylko sposób na ochronę Twojej unikalnej tożsamości na rynku, ale również strategiczna inwestycja w przyszłość firmy. W świecie biznesu, gdzie konkurencja nieustannie rośnie, każdy przedsiębiorca powinien znać wartość i znaczenie zabezpieczenia swojej marki. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta: znak towarowy to nie tylko logo czy nazwa – to fundament budowania silnej i rozpoznawalnej marki, która przyciąga klientów i wyróżnia się na tle konkurencji.

Powiem więcej! Od stycznia 2024 roku nie ma już miejsca na żadne „ALE” – ruszyła bowiem kolejna edycja programu SME Fund (Fundusz dla ŚMP) – The Ideas Powered for Business. To program dotacji na rejestrację znaków towarowych przeznaczony dla europejskich małych i średnich przedsiębiorstw.

Czytaj dalej, jeśli chcesz się dowiedzieć:

  • Czy gra jest warta przysłowiowej świeczki? Czyli dlaczego warto zarejestrować znak towarowy?
  • Jakie masz możliwości ochrony swojej marki? (Aż 3 warianty!)
  • Ile to wszystko kosztuje?
  • Skąd pomysł i pieniądze na dofinansowanie rejestracji znaków towarowych?
  • Ile możesz zyskać dzięki dotacji?
  • Jakie warunki musisz spełnić, aby ją uzyskać?
  • Co musisz zrobić, aby dostać dofinansowanie?

Ciekawy_a? 🙂

PS Sprawdź też ten wpis: Badanie czystości znaku towarowego – jak je przeprowadzić?

REJESTRACJA ZNAKU TOWAROWEGO, CZYLI… CZEGO? [MAŁE PRZYPOMNIENIE]

Znaki towarowe to wszelkiego rodzaju oznaczenia, które umożliwiają identyfikację produktów lub usług danego przedsiębiorcy, odróżniając je od ofert konkurencji. Mogą przybierać przeróżne formy – słów (w tym nazwisk), grafik, symboli, kolorów, kształtów produktów lub ich opakowań, a nawet dźwięków. Konieczne jest jednak, aby takie oznaczenie można było przedstawić w rejestrze znaków towarowych – i to w taki sposób, aby bez problemu określić przedmiot ochrony np. poprzez dokładne zdef iniowanie słowa lub grafiki

Rejestracja znaku towarowego jest kluczowa, ponieważ prawo ochronne przysługuje wyłącznie osobie, która zgłosiła znak, lub osobie, która nabyła prawo do jego używania. Wszystko fajnie, ale pewnie zastanawiasz się teraz, co Ci da zarejestrowanie takiego oznaczenia? Przecież możesz używać swojego logo nawet bez tego, prawda?

CZY REJESTRACJA ZNAKU TOWAROWEGO TO GRA WARTA ŚWIECZKI?  DLACZEGO ODPOWIEDŹ BRZMI „TAK”? 🙂

Odpowiadając na pytanie z poprzedniego akapitu – owszem, możesz używać swojego logo czy innych charakterystycznych dla Twojej marki oznaczeń bez ich rejestracji… ale robisz to na własne ryzyko finansowe i wizerunkowe.

Rejestracja znaku towarowego niesie bowiem za sobą szereg istotnych korzyści, które pomagają chronić markę oraz umacniać pozycję przedsiębiorstwa na rynku. Co dokładnie mam na myśli?

  1. Prawna ochrona marki. Rejestracja znaku towarowego zapewnia najsilniejszą prawną ochronę np. nazwy firmy, logo czy innego znaku, chroniąc przed nieautoryzowanym użyciem przez konkurencję.
  2. Wyłączność. Dzięki rejestracji uzyskujesz wyłączne prawo do używania znaku na terenie, na którym go zarejestrowałeś (o czym więcej poniżej), co pozwala na skuteczną ochronę marki przed „naśladowcami”.
  3. Podstawa do roszczeń. W przypadku naruszenia zarejestrowany znak towarowy stanowi solidną podstawę do dochodzenia roszczeń przeciwko osobom trzecim naruszającym Twoje prawa jako właściciela znaku.
  4. Możliwość licencjonowania i franchisingu. Jako właściciel zarejestrowanego znaku towarowego możesz udzielać licencji (a nawet sprzedać prawa do znaku) innym przedsiębiorcom lub rozwijać model franczyzowy, co może być dodatkowym źródłem przychodów.
  5. Wartość marketingowa i wizerunkowa. Zarejestrowany znak towarowy zwiększa rozpoznawalność marki na rynku, budując zaufanie wśród konsumentów i wyróżniając produkty firmy od konkurencyjnych.

Jeśli zatem dążysz do zabezpieczenia swojej unikalnej tożsamości na rynku, rejestracja znaku towarowego powinna być istotnym elementem Twojej strategii biznesowej.

MOŻLIWOŚCI OCHRONY MARKI – 3 WARIANTY

Dobrze, dobrze – załóżmy, że przekonałam Cię już do tego, aby zarejestrować swój znak towarowy. (Punkt dla Ciebie i Twojej marki!!) Musisz wiedzieć, że masz aż 3 warianty ochrony do wyboru! A to dlatego, że prawo ochronne udzielone na znak towarowy ma charakter terytorialny. Oznacza to, że jest ograniczone do określonego terytorium – czyli jest skuteczne w określonych granicach przestrzennych, w zależności od systemu, w jakim postanowisz swój znak zarejestrować.

Ochronę możesz uzyskać:

  • W systemie krajowym. W takim wypadku zgłoszenia znaku towarowego musisz dokonać we właściwym krajowym urzędzie ochrony własności przemysłowej. W Polsce jest to Urząd Patentowy RP. W wielu krajach konieczne jest jednak reprezentowanie przez lokalnych pełnomocników (w Polsce kimś takim jest adwokat – taki jak ja 🙂 – radca prawny lub rzecznik patentowy). Jeśli więc zdecydujesz się na ochronę w tym systemie, sprawdź dokładnie wymogi obowiązujące w danym kraju. Jeśli pomyślnie zarejestrujesz swój znak w takim systemie, ochrona będzie skuteczna tylko na terenie państwa, które wybrałe_aś.
  • W systemie regionalnym. Zgłoszenie znaku odbywa się w regionalnym urzędzie, co pozwala na uzyskanie ochrony na terenie wszystkich państw wchodzących w skład danego systemu. Tutaj również przyda Ci się pełnomocnik. Przykładowo, zgłoszenie w Urzędzie Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) w Alicante zapewnia ochronę na całym obszarze Unii Europejskiej. Inne tego typu urzędy to na przykład: Urząd Znaków Towarowych Beneluksu (BTO) czy też Afrykańska Organizacja Własności Przemysłowej (ARIPO).
  • W systemie międzynarodowym (tzw. system madrycki). Procedurę uzyskania ochrony przeprowadza się za pośrednictwem Urządu Patentowego RP w Biurze Międzynarodowym Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO) w Genewie. Umożliwia to uzyskanie ochrony w państwach-stronach tzw. porozumienia madryckiego (i protokołu do tego porozumienia), czyli w krajach, które wyraziły chęć uczestnictwa w międzynarodowym systemie rejestracji znaków towarowych (tj. w 113 państwach z całego świata). Co prawda warunki uzyskania tej ochrony nieco się różnią w zależności od tego, czy państwo przystąpiło do porozumienia czy protokołu, ale w tym miejscu podaruję Ci pogadankę na ten temat. Umówmy się, że jeśli wybierzesz ten system i będziesz mieć jakiekolwiek pytania, po prostu do mnie napisz, OK? 🙂

NA JAKI CZAS MOGĘ UZYSKAĆ OCHRONĘ?

Ochrona prawna znaku towarowego obowiązuje przez 10 lat, liczonych od momentu zgłoszenia tego znaku w odpowiednim urzędzie. Na wniosek właściciela znaku, ochrona może być odnowiona przez urząd na kolejne dziesięcioletnie okresy (oczywiście po uiszczeniu odpowiedniej opłaty).

ILE TO KOSZTUJE? CZYLI KILKA SŁÓW O OPŁATACH ZA REJESTRACJĘ ZNAKU TOWAROWEGO

Pewnie już się przekonałeś_aś, że w życiu nie ma nic za darmo. 😉 Nie inaczej jest w tym przypadku – za rejestrację znaku towarowego (a także za przedłużenie ochrony po upływie 10-letniego okresu) trzeba zapłacić.

Koszt rejestracji znaku towarowego jest uzależniony od liczby klas towarowych, w których zgłaszasz znak. Do ustalenia odpowiedniej liczby klas, warto skorzystać z tzw. klasyfikacji nicejskiej.

Poniżej przedstawiam Ci koszty rejestracji JEDNEGO znaku towarowego w Polsce i UE.

 

REJESTRACJA W POLSCE

  • Zgłoszenie znaku w jednej klasie – 450 zł (każda kolejna klasa to dodatkowe 120 zł);
  • Opłata za pełnomocnictwo – 17 zł;
  • Opłata za 10-letni okres ochronny – 400 zł (za każdą klasę);
  • Publikacja zgłoszenia – 90 zł.

REJESTRACJA NA TERENIE UE

  • Opłata za jedną klasę – 850 EUR;
  • Opłata za drugą klasę towarów i usług – 50 EUR;
  • Opłata za trzecią (i każdą kolejną) klasę to 150 EUR (za każdą).

DOFINANSOWANIE REJESTRACJI ZNAKU TOWAROWEGO W 2024 ROKU

Nie piszę jednak o tych opłatach, aby Cię zniechęcić. Wręcz przeciwnie! Opłaty te można zmniejszyć dzięki różnym programom. Jednym z nich jest wspomniany na wstępie program SME Fund (Fundusz dla ŚMP) – The Ideas Powered for Business. 

SKĄD POMYSŁ I PIENIĄDZE NA TAKIE DOFINANSOWANIE?

Środki finansowe na dofinansowanie rejestracji znaku towarowego pochodzą z Funduszu dla MŚP (SME Fund). To program grantowy zaprojektowany, aby wspierać prawa własności intelektualnej małych i średnich przedsiębiorców w Europie. Jest to przedsięwzięcie finansowane przez Komisję Europejską i realizowane przez Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO).

ILE MOŻNA ZYSKAĆ?

W najnowszej edycji programu, która wystartowała na początku 2024 roku, przedsiębiorcy mają szansę otrzymać grant w wysokości do 1000 EUR, który może być wykorzystany na pokrycie opłat urzędowych związanych z rejestracją znaku towarowego, zarówno na poziomie krajowym w Polsce, jak i w ramach Unii Europejskiej czy międzynarodowej rejestracji. Z poprzednich edycji programu korzystały już tysiące firm, co świadczy o jego skuteczności i popularności.

UWAGA! Jak to bywa z dotacjami – także tutaj obowiązuje zasada „kto pierwszy, ten lepszy”. We wcześniejszych edycjach programu środki zostały wykorzystane wcześniej, niż planowano. Skorzystało z nich wielu moich klientów.

Zwrot 75% opłat – EUIPO

Możliwość uzyskania zwrotu 75% opłat za zgłoszenie znaku towarowego oraz za dodatkowe klasy w ramach rejestracji na terenie Unii Europejskiej. Wnioski należy składać poprzez Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO).

Zwrot 75% opłat – UPRP

Ubieganie się o zwrot 75% opłat za zgłoszenie znaku towarowego w krajowym urzędzie ds. własności intelektualnej jest możliwe w przypadku Polski poprzez bezpośrednią rejestrację w Urzędzie Patentowym RP.

Zwrot 50% opłat – rejestracja poza UE

Istnieje też możliwość ubiegania się o zwrot 50% podstawowych opłat związanych ze zgłoszeniem znaku towarowego poza terenem Unii Europejskiej. Zgłoszenia tego typu należy dokonywać w Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO).

Maksymalna wysokość dotacji

Pamiętaj jednak, że maksymalna suma dofinansowania wynosi 1000 (tysiąc) EUR na jeden podmiot. Wszelkie dodatkowe opłaty urzędowe przekraczające tę kwotę musisz uiścić we własnym zakresie.

WARUNKI

Dotacja jest kierowana do:

  • Mikroprzedsiębiorców (do 10 pracowników) z rocznym obrotem do 2 milionów euro,
  • Mali przedsiębiorców (do 50 pracowników) z rocznym obrotem do 10 milionów euro,
  • Średni przedsiębiorców (do 250 pracowników) z rocznym obrotem do 50 milionów euro.

Tak więc każda mała i średnia firma (MŚP) zarejestrowana w Unii Europejskiej może ubiegać się o dotację, która jest transferowana bezpośrednio na konto firmy. Co ważne, dotacja obejmuje refundację poniesionych opłat urzędowych, które muszą być najpierw w całości zapłacone przez Ciebie jako przedsiębiorcę rejestrującego znak towarowy. Kwoty te są następnie zwracane zgodnie z zasadami programu dofinansowania. „Vouchery” przyznawane w ramach dotacji pozostają ważne przez sześć miesięcy od daty ich otrzymania.

JAK DOSTAĆ DOFINANSOWANIE?

Oto kroki, które musisz podjąć, aby ubiegać się o dofinansowanie na rejestrację znaku towarowego:

  1. Złóż wniosek o dotację. Przygotuj dokumenty takie jak potwierdzenie danych rachunku bankowego czy urzędowe potwierdzenie NIP.
  2. Poczekaj na przyznanie grantu. Gdy otrzymasz pozytywną decyzję, „aktywuj” otrzymany bon o wartości 1.000 EUR na opłaty urzędowe w ciągu 6 miesięcy od daty otrzymania i złóż wniosek o rejestrację znaku.
  3. Zarejestruj znak towarowy. Musisz też uiścić opłatę urzędową w pełnej wysokości na rachunek urzędu.
  4. Otrzymaj zwrot opłaty. Złóż wniosek o zwrot kosztów, wskazując szczegóły zgłoszonego znaku i poniesione koszty. Otrzymasz zwrot 75% lub 50% opłat, w zależności od miejsca rejestracji, w ciągu miesiąca.

Uwaga!

Uważaj na ataki hackerskie i phishingowe przy rejestracji znaku, które zdarzają się bardzo często. Właśnie dlatego warto skorzystać z pomocy pełnomocnika, aby ich uniknąć.

PODSUMOWANIE – REJESTRACJA ZNAKU TOWAROWEGO W 2024 ROKU 

Mam nadzieję, że dzięki lekturze tego wpisu nie zastanawiasz się już, CZY rejestrować swój znak towarowy, ale myślisz tylko nad tym, KIEDY to zrobić. 😉

Jeśli potrzebujesz pomocy w wypełnieniu wniosku, chcesz skorzystać z usług profesjonalnego pełnomocnika lub masz jakiekolwiek pytania w tym zakresie – chętnie Ci pomogę – tylko daj znać 🙂

A jeśli dopiero zaczynasz swoją działalność, myślę, że pomocne będą wzory dokumentów, które znajdziesz w moim sklepie – kliknij TUTAJ i zobacz, co przygotowałam specjalnie dla ambitnych przedsiębiorców. Znajdziesz tam także umowę o korzystanie ze znaku towarowego.

zapisz się do

Newslettera

Scroll to Top